Friday, October 22, 2010

this is for you, MUMMY

she thought me how to walk
she thought me how to smile
she thought me how to talk
she thought me how to thanked
she thought me how to appreciate
she thought me how to love
she thought me of everything that i have learned in my life today

i can still recall the memory
macamana dia blh larat utk jalan kaki dgn jauhnya
semata-mata nak mghantar aku ke sekolah
dengan sarat mengandungkan angah waktu tue
dia masih punya tenaga yg luar biasa, semata-mata utk pastikan aku mendapat didikan yg sempurna
dan, dia teros ke pejabat selepas  menghantar aku
aku jugak masih igt,
macamana dia berlari nak mendapatkan bus, semata-mata nak balik cepat ketika hari jadi aku
kami takde kereta lagi masa tue
dia terpaksa bersusah payah naik turun bus dgn perot yg besar, mengandungkan angah
aku masih igt,
macamana dia marahnya dia di suatu hari bila aku tanak pegi sekolah
aku adalah satu-satunya anak yg penah ditampar olehnya
dan betapa aku berterima kasih kepadanya
kerana tamparan itu, lihat laa aku kini
berjaya menjejakkan kaki ke sini
aku masih igt,
macamana marahnya aku terhadap dia bila dia belikan baju utk angah, tp tidak utk aku
dan, keesokannya, dia membawa pulang sepasang baju baru utkku
aku masih igt,
betapa susah payahnya dia dtg ke sekolah dgn teksi, dgn bus
kerana nak memberi semangat kepadaku pada setiap pertandingan yg aku sertai
aku masih igt,
betapa susah payahnya dia melayan kerenah aku yg sentiasa mahu lebih dari semua hal
betapa sabarnya dia
betapa besarnya pengorbanan dia utk aku
aku masih igt,
betapa aku dengki dgn adik-adik
dia lembut dia memujuk aku
"ayong kan anak sulung, ayong kena mengalah. nnt mummy ngn abah dah takde, ayong yg kena jaga adik2."
aku teros menangis dan menangis waktu tue
aku masih igt,
betapa kecewanya dia, pada satu hari, aku membawa pulang keputusan peperiksaan yg sgt memalukan
selepas apa yg dia lakukan utk diriku, itu yg aku bayar kepadanya?
sungguh! aku dpt lihat dgn jelas, betapa kecewanya dia dgn aku
aku akui, dunia remaja, melalaikan aku
aku berubah
semuanya kerana DIA!

aku masih igt,
betapa bangganya dia bila aku medapat keputusan cemerlang dalam SPM
betapa bangganya dia bila aku mendapat surat tawaran ke universiti
dia yg paling bangga!
seperti nak dicanang keliling kampung utk maklumkan perkhabaran itu
aku bangga melihat dia bangga
aku masih igt,
betapa bangganya dia bila aku mendapat keputusan cemerlang sepanjang pengajianku
tp
dia kecewa, bila aku mengecewakan dia
aku akui, aku salah
dia kecewa
tp
aku berubah lagi, demi untuk DIA

aku masih igt,
betapa marahnya aku bila dia mula mengadu macam-macam kepadaku
aku marah
aku tinggi suara kepada dia
aku masih igt,
betapa kecewanya aku menerima perkhabaran mengenai dirinya
betapa aku kecewa dgn dirinya
betapa marahnya aku ketika itu!
betapa lantangnya aku bersuara memarahi dia
dan dia tertunduk, menangis
Allah!!
bukan sekali dua air matanya mengalir kerana aku
berkali-kali air mata itu utk aku

aku bangga mempunyai seorang ibu seperti dia
biar kita miskin harta, tp aku rasa aku paling kaya kerana DIA adalah MUMMYku
aku terlalu sayangkan dia
terlalu!! lebih dari nyawaku sendiri
dia terlalu bermakna dalam hidupku
MUMMY, ya sayang mummy sgt2!!!
ya janji ya takkan sakitkan hati mummy lagi
ya mintak maaf
pengorbanan mummy utk kami semua terlalu berharga!!
ya tak mampu nak bayar balik harga utk semua pengorbanan mummy
pada mummy, i am still her 5 years old girl, wlaupun aku kini dah berusia 21 thun
I LOVE U SO MUCH!!


No comments:

Post a Comment